Dwunastu wykonawców jest zainteresowanych rozbudową mostu przez Wisłę w Sandomierzu w ciągu drogi krajowej nr 77. Tyle ofert złożono w przetargu na realizację inwestycji. Wkrótce poznamy nazwę firmy, która zrealizuje tę ważną dla Sandomierza inwestycję.
Oferty opiewają na kwoty w przedziale od około 68,6 mln do 121,8 mln złotych. Inwestor, GDDKiA przeznaczył na realizację zadania około 104,7 mln złotych. Wszyscy wykonawcy zobowiązali się do zrealizowania inwestycji w ciągu 34 miesięcy od podpisania umowy z doliczeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych.
Zadania wykonawcy
Inwestycja będzie realizowana w systemie „Projektuj i buduj”, co oznacza, że pierwszym zadaniem wykonawcy będzie dokonanie optymalizacji projektowych. Następnie rozbiórka znacznej części istniejącego obiektu, wzmocnienie istniejących podpór, wybudowanie na nich nowej konstrukcji zbliżonej wizualnie do tej istniejącej. W końcu włączenie mostu do istniejącego układu komunikacyjnego miasta.
Docelowo przeprawa przez Wisłę w ciągu drogi krajowej nr 77 Lipnik – Sandomierz – Stalowa Wola – Przemyśl komunikującej Świętokrzyskie z Podkarpaciem ma być dwujezdniowa. W takim celu w 2011 roku wybudowano nowy most, biegnący równolegle do starego obiektu. Ten ostatni wyłączono z ruchu ze względu na zły stan techniczny dwa lata później. W 2018 roku zatwierdzono program inwestycji zakładający uzyskanie nowej decyzji środowiskowej dla rozbudowy mostu. To wyburzenie starej konstrukcji mostowej i wybudowanie nowej z uwzględnieniem aktualizacji projektowych.
Zakres inwestycji obejmuje:
- aktualizację i wykonanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych uzgodnień,
- rozbiórkę istniejącej stalowej konstrukcji nośnej mostu z pozostawieniem istniejących podpór mostu,
- dostosowanie istniejących podpór mostu do nowej konstrukcji ustroju nośnego,
- wykonanie nowego ustroju nośnego mostu o następujących parametrach:
• długość mostu (płyty pomostu) 457,20 m,
• liczba przęseł: 5
• rozpiętości teoretyczne przęseł: 84,8 + 3×95,4 + 84,8 [m],
• szerokość jezdni: 2×3,50 m,
• obustronne opaski: 2×0,80 m,
• jednostronny chodnik: 1,50 m.
- roboty drogowe wraz z drogami dojazdowymi
- przebudowę i budowę sieci infrastruktury podziemnej i nadziemnej,
- przebudowę i budowę urządzeń ochrony środowiska,
- przebudowę i budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- wykonanie kanału technologicznego.
Źródło: GDDKiA Oddział w Kielcach