Stalowa Wola. Ul. Okulickiego z dwóch stron zamknięta

Niełatwy rok czeka kierowców w Stalowej Woli. Rozkopane zostaną dwie istotne ulice z komunikacyjnego kośćca miasta. Mowa o ul. Popiełuszki i ul. Okulickiego. Ta druga będzie z dwóch stron zamknięta, gdyż od strony Parku Miejskiego krzyżuje się z przebudowywaną ul. Popiełuszki. Gruntownej przebudowie zostanie poddana przeciwległa część ul. Okulickiego i będzie to przebudowa droższa i czasowo dłuższa niż w przypadku powiatowej ul. Popiełuszki.
Znajdą się oczywiście komentarze, że nie rozkopuje się dwóch ważnych ulic na raz. Nie bądźmy jednak tak kapryśni, bo teraz nikt inwestycyjnego czasu nie wybiera – buduje się, gdy przychodzi dotacja. A jedna i druga ulica będzie przebudowywana właśnie dzięki sowitym zewnętrznym dotacjom.
Przebudowa ul. Okulickiego w części od stacji paliw obok wiaduktu do obecnej ul. Chopina miała kosztować 9,5 mln. zł. Już wiadomo, że będzie to inwestycja tańsza. Na przetarg wpłynęły cztery oferty i po otwarciu kopert okazało się, że mamy do czynienia z bardzo rzadkim przypadkiem zgłoszenia wszystkich ofert poniżej ceny oferowanej w przetargu. Wykonawcy zaproponowali 7,4 mln zł, 7,7 mln. zł, 8,5 mln. zł oraz równe 9 milionów. Przetarg zostanie rozstrzygnięty w ciągu miesiąca, a to by znaczyło, że jego zwycięzca mógłby wejść na teren budowy na wiosnę. Budowa powinna potrwać nie więcej, niż 1,5 roku.
W jej zasadniczej części droga będzie przebudowana na wzór odcinka ul. Okulickiego obok dworca PKS i hali targowej. W zależności od możliwości, po jednej lub obu stronach dwupasmowej jezdni będą drogi serwisowe z zatokami parkingowymi. Na nowym asfalcie nie będzie już parkowania bezpośrednio na linii drogi. Ma być 174 miejsc parkingowych i kilka dodatkowych parkingów dla klientów firm usadowionych przy tej ulicy. Nie powinno być dramatycznej ingerencji w zieleń, acz całkowicie nie da się tego uniknąć. Ul. Okulickiego pod Górką Rozwadowską połączy się z budowaną od podstaw nową drogą, która poprowadzi od ul. Chopina do ul. Przemysłowej tunelem pod torami kolejowymi. Ten łącznik będzie fragmentem tzw. zachodniej obwodnicy miasta i wkrótce zacznie się jego budowa, ale w całkiem innym kontrakcie.
I jeszcze jest jedna ciekawostka. ta część Stalowej Woli corocznie boryka się z podtopieniami. Gdy ruszy przebudowa ul. Okulickiego wykonane zostaną dwa podziemne zbiorniki retencyjne, które przejmą „falę uderzeniową” w przypadku większych ulew. Będą one ulokowane przy ul. KEN poniżej wiaduktu oraz niedaleko SanBanku. Dzięki nim nie będzie też zalewany nowy tunel pod torami. I zauważając już na sam koniec, w tym roku i przyszłym raczej nie będzie parkowania przy okazji sobotnich targów przy ul. Okulickiego, bo nikt samochodu nie wpuści na teren budowy.
jc