Wkrótce rozpoczną się prace modernizacyjne lewobrzeżnego wału przeciwpowodziowego Sanu. To samo czeka wały po obu stronach Łęgu. Trwa już ostatni etap prac modernizacyjnych na Wałach Trześniówki. Tak rozkręca się największa inwestycja przeciwpowodziowa w rejonie ujścia Sanu do Wisły. W ciągu niespełna 2. lat Wody Polskie zainwestują w widłach obu rzek 200 mln. zł.
Modernizacja wałów na Sanie, Wiśle i Trześniówce trwa już od kilku lat. Latem ub. Roku zakończyła się budowa prawego wału przy Sanie, na odcinku od Radomyśla do ujścia. Na koniec tamtego roku wypadł finisz jeszcze większej inwestycji, czyli akcji Wisła Etap 2 i San III. Pod tymi kryptonimami kryje się 14 km nowego prawego wału Wisły, przed połączeniem z Sanem, 2 km lewego wału Sanu i nieduża część obwałowania Łęgu. Te dwie akcje kosztowały 120 mln. zł.
Teraz czeka modernizacja 18 km. lewego wału Sanu od Stalowej Woli do mostu w Radomyślu za 95,5 mln. zł, 10 km. obwałowań Łęgu, wraz z budową przepompowni, co będzie kosztować 80 mln. zł oraz ciąg dalszy budowy wałów Trześniówki (7,6 km) kosztem 23 mln. zł. Razem będzie to kosztować prawie 200 mln. zł, a prace na wszystkich trzech rzekach powinny się zakończyć przed latem 2023 r. Na tym zapewne modernizacja wałów w naszym terenie się nie skończy, bowiem prowadzone już są rozmowy o remoncie prawego wału Sanu od Radomyśla do Brandwicy.
Przejdźmy jednak na lewy brzeg Sanu, bowiem inwestor zafundował nam nie lada frajdę, czyli wizualizację krok po kroku całej przebudowy wału. Film jest podwieszony m.in. do strony internetowej UG w Zaleszanach, ale w bogatszej wersji w tematykę można się wgryźć na kanałach Wód Polskich. WP prezentację zaczyna od wycinki drzew i krzewów w pasie budowy, a kończy na układaniu asfaltu. Możemy się dowiedzieć, że zostanie wybudowanych 6 nowych śluz i 45 przejazdów, a wzdłuż całego modernizowanego wału powstanie droga serwisowa. Inwestor zapewnia, że w miejscach szczególnie uczęszczanych będą łagodne podjazdy dla niepełnosprawnych. I najważniejsze dla cyklistów. Przyjęte parametry budowy wału umożliwią w przyszłości budowę na nim przez samorządy ścieżek rowerowych. Lepszej drogi dla jednośladowców ze Stalowej Woli do Zaleszan i Radomyśla n. Sanem już nie może być. O ile samorządom wystarczy determinacji do położenia asfaltu na koronie wału.
jc