Głównym celem projektu jest zapewnienie w Sandomierzu transportu miejskiego o niskiej emisji substancji szkodliwych, co będzie możliwe dzięki zakupowi nowego taboru autobusowego zapewniającego redukcję CO2 i innych substancji szkodliwych. W wyniku realizacji inwestycji nastąpi nie tylko zmniejszenie emisji substancji szkodliwych, ale również poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta w wyniku doposażenia autobusów w urządzenia zapewniające większy komfort przejazdów, wprowadzenia systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, a także reorganizacji komunikacji obejmującej głównie zmiany w częstotliwości poszczególnych linii.
Budżet:
Wartość ogółem 8 815 306,43
Wydatki kwalifikowalne 7 559 506,43
Dofinansowanie 6 425 580,47
Wkład UE 6 425 580,47
Wkład własny2 389 725,96
Projekt zakłada kompleksowe działania mające na celu zwiększenie atrakcyjności zbiorowego transportu publicznego oraz ograniczenie emisji zanieczyszczeń z autobusów. Obejmować będzie nie tylko wymianę części taboru autobusowego na nowy i modernizację infrastruktury przystankowej, ale także reorganizację kursowania pojazdów. Wdrożenie nowego wariantu kursowania autobusów komunikacji miejskiej wraz ze zwiększeniem częstotliwości przejazdów pozwoli na zaspokojenie oczekiwań mieszkańców i zwiększenie zadowolenia z transportu miejskiego. Efekt ograniczenia emisji z komunikacji miejskiej w wyniku zakupu niskoemisyjnych autobusów będzie więc powiększony o redukcję emisji uzyskaną w wyniku uatrakcyjnienia przewozów i rezygnacji mieszkańców z indywidualnego transportu osobowego na rzecz przyjaznego transportu zbiorowego.
Planowany zakres prac obejmuje następujące dziedziny interwencji:
- Zakup nowych autobusów o niskiej emisji wraz z wyposażeniem dodatkowym zapewniającym większy komfort oraz bezpieczeństwo, a także doposażenie istniejącego taboru
- Modernizacja wraz z budową nowej infrastruktury przystankowej
W projekcie przewiduje się zakup 6 nowych autobusów niskopodłogowych wraz z wyposażeniem dodatkowym obejmującym m.in. kasowniki, system wizyjnej informacji pasażerskiej, klimatyzację, monitoring oraz automaty do zakupu biletów z płatnością gotówkową.
W ramach przebudowy infrastruktury przystankowej przewiduje się budowę nowych zatok, wymianę nawierzchni peronów, zatok, wymianę wiat, przy przystanku przy szpitalu przewidywana budowa kompleksowego przystanku (powierzchnia zatrzymania, peron, wymiana wiaty, oznakowanie pionowe D-15 i poziome P-17).