Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Tarnobrzegu realizuje rządowy program Wspieraj Seniora – Solidarnościowy Korpus Wsparcia Seniorów. Na czym on polega i kogo dotyczy?
Celem programu Wspieraj Seniora – Solidarnościowy Korpus Wsparcia Seniorów jest pomoc w dostarczeniu niezbędnych produktów do domu seniora. Po to, by ograniczyć konieczność wychodzenia osób starszych na zewnątrz podczas pandemii, ze względu na ich bezpieczeństwo.
Na czym polega to zadanie?
Przede wszystkim obejmuje ono wsparcie osób starszych w wieku 70 lat i więcej. Seniorzy, którzy zdecydują się pozostać w domu i nie mogą zabezpieczyć sobie artykułów podstawowej potrzeby, uzyskają pomoc. Usługa wsparcia polega na dostarczeniu zakupów, obejmujących artykuły podstawowej potrzeby, w tym artykuły spożywcze i środki higieny osobistej. Zakres usług na rzecz osoby starszej jest ograniczony tzw. dystansem sanitarnym.
Udzielenie pomocy w ramach programu nie zależy od kryterium dochodowego ani nie jest przyznawana na drodze administracyjnej.
Program adresowany jest do:
- Osób w wieku 70 lat i więcej, które pozostaną w domu w związku z zagrożeniem zakażeniem Covid-19.
- Dodatkowo, w szczególnych przypadkach, mogą z niego skorzystać osoby poniżej 70 roku życia.
W szczególnych przypadkach pomoc może być udzielona osobie przed 70. życia. Szczególne sytuacje oznaczają brak możliwości zapewnienia niezbędnych potrzeb, wynikających ze stanu zdrowia oraz sytuacji rodzinnej i społecznej osoby. Ocena stanu sytuacji i udzielenia wsparcia osobie potrzebującej, należy do decyzji ośrodka pomocy społecznej. Realizacja usługi wsparcia w postaci dostarczenia zakupów nie przysługuje osobie, która korzysta z usług opiekuńczych, bądź specjalistycznych usług opiekuńczych.
- Sposób realizacji usługi – krok po kroku.
Krok 1. Osoba starsza w wieku 70 lat i więcej, zamieszkująca w Tarnobrzegu i zdecydowana pozostać w domu w związku ze stanem epidemii, dzwoni na ogólnopolską infolinię. Jest ona uruchomiona w ramach programu Solidarnościowy Korpus Wsparcia Seniorów – tel. 22 505 11 11.
Krok 2. Osoba przyjmująca zgłoszenie, przekazuje prośbę o pomoc do Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie Tarnobrzegu przez system Centralnej Aplikacji Statystycznej.
Krok 3. Pracownik Ośrodka Pomocy Rodzinie w Tarnobrzegu w godzinach pracy Ośrodka kontaktuje się telefonicznie z seniorem i weryfikuje zgłoszenie. Następnie ustala usługę wsparcia, która ma polegać zwłaszcza na dostarczeniu zakupów, zgodnie ze wskazanym zakresem. Wśród nich są artykuły podstawowej potrzeby, w tym artykuły spożywcze, środki higieny osobistej.
Krok 4. Koszty zakupów pokrywa Senior. Senior przekazuje pieniądze przed dokonaniem zakupów. Zasady i sposób rozliczania ustala indywidualnie Ośrodek.
W zależności od zorganizowania usługi wsparcia przez ośrodek pomocy społecznej i potrzeb osoby starszej w wieku 70 lat i więcej usługa może być świadczona np. raz w tygodniu bądź kilka razy w czasie trwania programu.
więcej inf. http://mopr.pl/
Źródło: Urząd Miasta Tarnobrzega